hétfő, március 12, 2012

Frissen sütött croissant reggelire? Nem lehetetlen!

Névnapi meglepetésként frissen sült croissant készítettem a Páromnak reggelire. Egy átlagos hétköznapon, egy órányi munkával.
Klasszikus munkahelyi kollegális információ révén jutottam Limara pékségének blogjához, ahonnan az Express croissant receptjéről szóló bejegyzés is származik. Köszönet érte Tamásnak és Gabinak!  Hatalmas sikerélményt adott, nemcsak a friss finomság elkészülte, hanem Párom öröme is. Persze rögtön lecsaptak rá nőrokonaim és barátosnéim is, így rövid megjegyzésekkel és képekkel itt találjátok a receptet, kiegészítve tapasztalataimmal.
Idemásolom Limarától magát a receptet:

"Hozzávalók:
  • 70 dkg liszt
  • 1 pohár joghurt vagy kefír (140 g)
  • 2 dl tej
  • 1 kk só
  • 4-5 ek. cukor
  • 2 tojás
  • 5 dkg élesztő
  • 25 dkg hideg vaj
  • 1 tojás a kenéshez
A hozzávalókból, a vaj kivételével tésztát dagasztottam, majd hűtőbe tettem 1-1,5 órára. Ezután nyolc egyforma darabba vágom, gömbölyítem őket, majd mindet kinyújtom jó vékonyra, kör alakúra.. A hideg vajat sajtreszelőn lereszeltem és körülbelül 7 egyenlő kupacra osztottam. Az első kinyújtott lapra szórtam egy adagot, rátettem a következő lapot, erre jött megint vaj, megint lap, így tovább, míg el nem fogyott. A legutolsó lap tetejére nem kell vaj. Ezután a tésztát kinyújtottam, olyan 2-3 mm vastagra, majd 16 cikkre vágtam (lehet 20 is, akkor kisebb kiflik lesznek).
Feltekertem őket, majd sütőpapírral bélelt tepsire ültettem. Most mentek egy éjszakára a hűtőbe, majd reggel tojással lekentem, sajttal megszórtam és hideg sütőben kezdtem sütni, 180 fokra állítva, kb. 25-30 percig.
Ha nem éjszakáztatom, akkor hagyom őket duplájára kelni, tojással lekenve mennek a 180 fokra előmelegített sütőbe, kb. 15-18 percre."

Lehet, hogy én maradtam le Limara blogjában az élesztő-kérdéskörről, de bizonytalanságomban, hogyan is kerüljön bele a tésztába, végigolvastam a lelkes olvasók sok-sok kérdését. Így kiderült, hogy elegendő belemorzsolni az élesztőt. Valóban, így is szépen megkelt.
Én csak 4 ek. cukorral csináltam, és úgy semleges ízű lett a tészta.
Füstölt sajttal és vékonya szelt füstölt sonkával töltöttem, nagyon finom lett. Másnap reggel a szállongó illatokat érezve elnosztalgiáztunk a Lehel téri piac rétessütödéjének füstölt sajtos croissant-jain.
A vaj sem volt elsőre egyszerű: én először lereszeltem (szerencsére csak a felét), és úgy próbáltam meg rászórni a kinyújtott bucikra, de így a vaj összeállt a kezem melegétől, és nem lehet olyan egyenletesen elosztani. Érdemesebb 7 egyforma kis adagra vágni, és egyenként a rétegekre reszelni. Kevés joghurt 140 g-os, a legtöbb  150-es, az enyém is az volt. Egy kanállal több lisztet vett fel a tészta, mire szép simára dagasztottam. Egy kis vaj kisült belőle a sütés második felében, de az nem volt gond a végeredményt tekintve.


Ez a hatalmas gigapizza keletkezett, amikor kinyújtottam a 8 vajjal lerétegezett bucit. Látszik, hogy a sodrófám nem ehhez volt méretezve :-)
A cikkelyek egyenletességén is van még mit javítani. A képen tésztán a füstölt sajt és sonka darabkák villognak.
Még kelesztés előtt...


Kelesztés után a töltöttek....
Az első tepsiről már csak ennyit tudtam lefotózni :-)
Próbáltam - megelőzve a fürdőben készülődő páromat - némi bisztróhangulatot kreálni az első kisült példányok mellé pár perc alatt.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése