kedd, március 05, 2013

Kis kényeztetés uzsonnára: mini kakaós csigák

Egyik februári napon nem volt itthon kenyér már az uzsonnához, az ablakon kinézve a mínuszok és hó, illetve a két törpe felöltöztetése a boltba menetelhez elijesztett a vásárlás gondolatától is. Így gondoltam, egyszerűbb, ha sütök egy kalácsot. A fonott kalácshoz képest egy kicsit nagyobb mennyiségű tésztát sikerült bedagasztanom, így a kalácson kívül néhány mini kakaós csiga is készült. Ideális a babakezek és szájak méretéhez!

ennyi maradt az első kóstolás után
Ha valaki elszánná magát, hogy hasonlóval kényeztesse magát és a családot, idepötyögöm a receptet:

Hozzávalók:
  • 50 dkg liszt
  • 2,5 dkg élesztő (fél sárga tégla)
  • langyos tej (1 dl az élesztő megfuttatásához + kb. 1,5 -2 dl a dagasztáshoz)
  • 1 tojás
  • 5 dkg kristály cukor, vaníliás cukor  tetszés szerint
  • csipet só
  • 4-5 dkg vaj olvasztva és kihűtve

Első lépésként az élesztőt megfuttatom. Ez nálam úgy történik, hogy a tejet jól felmelegítem, beleolvasztok 1 kocka- vagy 1 teáskanálnyi cukrot, majd belemaszatolom az élesztőt. Azaz az edény alján kézzel elkenegetem, hogy homogén legyen a meleg cukros tejben.
Amíg az élesztős tej növekedik, előkészítem a többit:
- felolvasztom a vajat a mikróban, 300 W-on kb. 1,5 perc), majd hagyom kihűlni.
- a kelesztő tálamba kimérem a lisztet
- a tojást felverem, kb. 1/5-ét félreteszem egy tálkába, majd ezzel kenem meg a kalácsot sütés előtt, míg a többit a liszthez öntöm
- beleöntöm a lisztbe az élesztős tejet
- ugyanebbe az edénybe beleöntök 1,5 dl tejet, a cukrokat, sót, és meglangyítom, mialatt a cukor elolvad benne, és jobban el lehet majd dolgozni a lisztben
- hozzákeverem ezt is a liszthez, és jól összedolgozom
- ha kész, gyúrom hozzá az olvasztott vajat, eldolgozom és meleg helyre teszem kelni

Ha jól megkelt a tészta, lehet kreatívkodni:
én 4 gombócot készítettem: 3 kellett a fonott kalácshoz, a negyedikből lettek a csigák.

Fonott kalács:
Ezen nem igazán van mit részletezni, hiszen majd minden csajnak volt hosszú haja az oviban, vagy hosszú hajú babája, amin lehetett gyakorolni a hármas fonást. A kalácsot sütés előtt még kelesztem, majd megkenem tojással, és mehet a sütőbe.
A fonatokat be is lehet tölteni, akár különböző töltelékekkel, és úgy fonni össze. Nemcsak az íze, de a látvány sem utolsó.

Csigák:
a tésztát kinyújtottam téglalap alakúra, megkentem olvasztott vajjal, majd megszórtam cukros kakaóporral. Feltekertem, ujjnyi széles szeletekre vágtam, elfektettem a tepsiben, és megkentem olvasztott vajjal. Ilyenkor még keleszteni kell őket, így a bemelegített sütő kinyitott ajtajára fektettem a tepsit. Lustaság fél egészség (meg plusz néhány kiló). Kb. 10-15 perc múlva  mehet a sütőbe.
A csigákat meg lehet még tölteni mákkrémmel, túróval, apróra vágott és beáztatott aszalt gyümölcsökkel, szilvalekvárral. Határ a fantáziád.

Kelesztés előtt a mini csigák

Sütés: 
alsó-felsőn sütöttem, kb. 180 C-on. Nagyon rossz a beosztás (túltolták a dizájnt) a sütő gombjain, így a hőfokokkal mindig bizonytalan vagyok, bocs mindenkinek!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése